Πέμπτη 29 Νοεμβρίου 2012

Τρία μερόνυχτα με την Χιντουστάνι κλασική μουσική. Στο αβγό

Τρία μερόνυχτα με την Χιντουστάνι κλασική μουσική.
Θεωρητική και πρακτική προσέγγιση του ρυθμικού και μελωδικού της συστήματος

Εισηγητής: Σάκης Λάιος
30 Νοεμβρίου – 2 Δεκεμβρίου
Έναρξη: Παρασκευή 30/11 // ώρα 16:00
Ωράριο: Συνεχές
Eγγραφές: Μέχρι ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 30 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ 2012
ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΕΔΩ
1η μέρα: Όψεις του ρυθμού στην βόρεια-Ινδική κλασική μουσική.
Το σύστημα οργάνωσης του ρυθμού Τα όργανα ρυθμού (Vitata vādya). Η ηχοχρωματική διάσταση των ήχων των κρουστών. Αντιστοιχίες ήχων με συλλαβές (Bol-s) και η προφορική εκμάθηση. Το σύστημα οργάνωσης του ρυθμού σε μετρικούς κύκλους (Tāla). Εξοικείωση με κάποιους βασικούς (Tīntāla, Rupaka, Jhāpatāla, Ekatāla), τα είδη (Jāti) του ρυθμού καθώς και με τον τρόπο μετρήματος μέσω χειρονομιών (Kriyā-s) και τη σχετική ορολογία.
Τυπικές Φόρμες στο ρεπερτόριο των σολιστικών κρουστών Παρουσίαση, αισθητική και μαθηματική προσέγγιση του πλούσιου ρεπερτορίου των κρουστών (και ειδικότερα των Tablā, όπως διαμορφώθηκε μέσα σε οικογενειακές και στυλιστικές παραδόσεις) και όπως διαγράφεται σε καθιερωμένες φόρμες Εισαγωγής (Uţhāna, Ţhekā), φόρμες Ανάπτυξης και Παραλλαγής θεματικού υλικού (Peśkār, Kāyadā) και φόρμες Κατάληξης (Tihāī, Gat, Tukrā, Chakradāra).
2η μέρα: Το μελωδικό σύστημα της Χιντουστάνι μουσικής. Η ανάπτυξη ενός μελωδικού τρόπου (Rāga).
Θεωρία της μελωδίας Η σημασία της φωνής και η κυριαρχία του φωνητικού στυλ και στην οργανική εκμάθηση και εκτέλεση. Ορολογία των μελωδικών φαινομένων: νότες (Svara), μικρο-διαστήματα (Śruti), κλίμακες (Grāma, Mūrcchanā, Ţhāţa), καλλωπισμοί (Alaňkāra). Τεχνικές (ανοδικές και καθοδικές κινήσεις, μελωδικά κέντρα, περιοχή της έκτασης, χαρακτηριστικές φράσεις) και αισθητικές όψεις (καθαρότητα, αποπνεόμενη ατμόσφαιρα και διάθεση, συσχετισμός με εξω-μουσικά φαινόμενα όπως ώρες και εποχές, εικονογραφικές αναπαραστάσεις) των Rāga.
Ανάπτυξη ενός Rāga στην πράξη Θα γίνει εργασία επί συγκεκριμένων Rāga, που θα επιλεγούν με βάση τη δυναμική, τις τεχνικές δυνατότητες και την αισθητική προτίμηση του ακροατηρίου. Τα δύο μέρη μιας παρουσίασης: Anibaddha (αποκλειστικά μελωδική ανάπτυξη, αδέσμευτη από μετρικό κύκλο) και Nibaddha (έρρυθμη ανάπτυξη, σε κάποιον μετρικό κύκλο με συνοδεία κρουστού). Παρουσίαση (εκτέλεση με διακοπές για λεκτική περιγραφή) ενός συγκεκριμένου Rāga από τον διδάσκοντα, καθορισμός των φάσεων της σταδιακής ανάπτυξης (Ālāpa, Joď, Jhālā). Διδασκαλία ενός συγκεκριμένου μουσικού θέματος (Bandiś ή Gat), παρουσίαση και επεξήγηση μαθητικών ρυθμο-μελωδικών μοντέλων (Tāna) που αποτελούν τη βάση για τον αυτοσχεδιασμό, καθώς και των τρόπων εναλλαγής του δοσμένου θέματος και των αυτοσχεδιασμών.
3η μέρα: Πρακτική εξάσκηση, εμβάθυνση, συγκριτική θεώρηση και παρουσίαση προόδου.
Επανάληψη και εμβάθυνση Επανάληψη των βασικών σημείων των προηγούμενων μαθημάτων. Εμβάθυνση σε: τεχνικές των κρουστών, τυπικές ρυθμικές φόρμουλες, φραστικές πρακτικές των μελωδικών οργάνων όπως αξιοποίηση και μετατροπή των διδαχθέντων μαθητικών ρυθμο-μελωδικών μοντέλων (Tāna) σε πιο περίτεχνες μορφές. Στοιχεία διάδρασης και επικοινωνίας των σολιστών (μελωδικού και ρυθμικού οργάνου).
Παρουσίαση προόδου συμμετεχόντων Όσοι και όσες έχουν ικανοποιητικό επίπεδο τεχνικής κατάρτισης και στυλιστικής κατανόησης, θα μπορούσαν να συμπράξουν εναλλασσόμενοι στον αυτοσχεδιασμό πάνω στις κατευθυντήριες γραμμές που έχουν διδαχθεί.
Συμμετοχές για λίγες μέρες ακόμη, ΕΔΩ.
Συναυλία κλασικής ινδικής μουσικής
Σάκης Λάιος (Bānsurī, Tablā)
Φοίβος Αποστολίδης (Tablā)
κυριακή 2 δεκεμβρίου 2012 // Ώρα 21:00 // είσοδος: €7
Ο Σάκης Λάιος με τη συνοδεία του Φοίβου Αποστολίδη κλείνουν το τριήμερο εργαστήριο με τίτλο «Τρία μερόνυχτα με την Χιντουστάνι (βόρεια – ινδική) κλασική μουσική» με μία σολιστική εμφάνιση με δύο από τα πιο δεξιοτεχνικά μουσικά όργανα της ινδικής μουσικής παράδοσης.
Ηλεκτρονική κράτηση θέσεων ΕΔΩ

Δεν υπάρχουν σχόλια: