Παρασκευή 25 Μαρτίου 2011

24γράμματα

24γράμματα
ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ
Πώς και πότε γιορτάστηκε για πρώτη φορά η 25η Μαρτίου
• Γιορτάστηκε το 1838 με πρωτοβουλία του Δημάρχου, ενώ η Κυβέρνηση δεν εκπροσωπήθηκε επίσημα.
• Ο Όθων ήταν αντίθετος να συνδυαστεί η επανάσταση με την εκκλησιαστική γιορτή του Ευαγγελισμού.
• Το παλάτι δεν επιθυμούσε έξοδα γιορτές την εποχή που οι Αγωνιστές δεν είχαν να φάνε.
• Το “υπερθέαμα”: εκατοντάδες νέοι με δαδιά ή λαδοφάναρα σχημάτισαν το “εν τούτω Νίκα” στο Λυκαβηττό, ενώ οι θεατές παρακολουθούσαν αποσβολωμένοι
• Λέγεται ότι για την πρώτη γιορτή της 25ης Μαρτίου δαπανήθηκε μέρος των χρημάτων, που προοριζόταν για την ανέγερση του Πανεπιστημίου.
Μεγάλο Αφιέρωμα για την 25 Μαρτίου με 50 άρθρα στις 4 πρώτες σελίδες
γράφει ο Γιώργος Δαμιανός
Η 25η Μαρτίου, ως ημέρα της εθνικής παλιγγενεσίας, γιορτάστηκε για πρώτη φορά στην Αθήνα του 1838 και από τότε καθιερώθηκε με θρησκευτική ευλάβεια σε όλο το πανελλήνιο.
Η καθιέρωση της εορτής οφείλεται στην επιμονή και το πείσμα του Δημάρχου της Αθήνας Δημ. Καλλιφρονά ( 1805 – 1879) [1, για τη βιβλιογραφία 24grammata.com].
Ο Δήμαρχος ήρθε σε ρήξη με τη βαυαρική διοίκηση και συγκεκριμένα με το Υπουργείο των Εσωτερικών το οποίο δεν επιθυμούσε έξοδα για γιορτές, όταν οι αγωνιστές δεν είχαν να φάνε.
Κατά μία άλλη εκδοχή το Παλάτι, μάλλον, δεν επιθυμούσε να συνδέσει την εθνική εορτή με την Ορθοδοξία, για να μη δώσει την ευκαιρία στην Εκκλησία να καπηλευτεί την επανάσταση των Ελλήνων.
Τελικά, ο Δήμαρχος θα οργανώσει μόνος του [2 για τη βιβλιογραφία 24grammata.com] τον εορτασμό και εκ του αποτελέσματος κατάφερε να δώσει πανηγυρική ατμόσφαιρα, που ευχαρίστησε τους 17.000 Αθηναίους, οι οποίοι κατοικούσαν, τότε, στην πρωτεύουσα.
Συγκεκριμένα, σημαιοστόλισε την πόλη και καθάρισε τις (λιγοστές) πλατείες. Ο εορτασμός άρχισε την παραμονή το βράδυ με 21 κανονιοβολισμούς.
Και την άλλη μέρα, Παρασκευή πρωί, ανήμερα του Ευαγγελισμού, η Αθήνα ξύπνησε με 21 νέους κανονιοβολισμούς.
Αριθμός συμβολικός , που συνδυάζεται με το '21 της επανάστασης. Άρχισαν, έπειτα, να χτυπούν πανηγυρικά οι καμπάνες των εκκλησιών.
Το πρωί, της 25ης Μαρτίου 1838, εψάλη δοξολογία στον, τότε, Μητροπολιτικό Ναό της Αγίας Ειρήνης (στην οδό Αιόλου), στην οποία, και μόνο εκεί, παραβρέθηκε και ο Όθων ντυμένος με την παραδοσιακή φουστανέλα.
Το απόγευμα οργανώθηκε από το Δήμο χορός στην πλατεία των παλαιών Ανακτόρων στον οποίο συμμετείχαν όλοι οι νέοι της πόλης ανεξάρτητα από την κοινωνική τους τάξη και τους παρακολούθησαν πολλοί από τους Αγωνιστές του 1821.
Τη νύχτα ο Δήμαρχος, πάντα, φωταγώγησε με λαδοφάναρα[3 για τη βιβλιογραφία 24grammata.com] τους κεντρικούς δρόμους και την Ακρόπολη.
Τέλος, οι Αθηναίοι έμειναν αποσβολωμένοι από το υπερθέαμα, όταν αντίκρισαν στο Λυκαβηττό φαναράκια που τα κρατούσαν νεολαίοι της εποχής και σχημάτιζαν ένα τεράστιο φωτεινό σταυρό με τις λέξεις «Εν τούτω Νίκα»[4για τη βιβλιογραφία 24grammata.com].
Έτσι, το 1838 γιορτάστηκε για πρώτη φορά η 25 Μαρτίου, ως μέρα μνήμης των Ελλήνων Αγωνιστών του 1821.
Και τούτη η γιορτή έγινε με γκρίνια, με διαφωνίες και με πλουσιοπάροχη μεγαλοπρέπεια (ενώ χρήματα δεν υπήρχαν), κατά την πατροπαράδοτη συνήθεια μας.
Οι κακές γλώσσες λένε ότι για τη γιορτή ετούτη δαπανήθηκε μέρος των χρημάτων, που προοριζόταν για την ανέγερση του Πανεπιστημίου.
Για τη βιβλιογραφία και άλλες σχετικές σημειώσεις στο www.24grammata.com
Μεγάλο Αφιέρωμα για την 25 Μαρτίου με 50 άρθρα στις 4 πρώτες σελίδες και άλλα 1430 άρθρα στην ελληνική, αγγλική, γαλλική, γερμανική, ιταλική και ισπανική γλώσσα. Δωρεάν e-books (νέα βιβλία)
Δείτε όλο το αρχείο από την “λέξη της εβδομάδας” αλλά και άλλα ενδιαφέροντα άρθρα στη διεύθυνση www.24grammata.com.
24γραμματα© 2011.
Με την επιφύλαξη παντός δικαιώματος.
Ανάπτυξη από τα 24γραμματα

Τρίτος κύκλος παραστάσεων του Βόυτσεκ | Ομάδα Ακάρεα | Ούγκα Κλάρα

Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΜΕΤΑΠΟΛΕΜΙΚΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ ΣΤΟ ΣΠΙΤΙ-ΜΟΥΣΕΙΟ ΤΗΣ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ ΚΑΤΑΚΟΥΖΗΝΟΥ

Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΜΕΤΑΠΟΛΕΜΙΚΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ ΣΤΟ ΣΠΙΤΙ-ΜΟΥΣΕΙΟ ΤΗΣ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ
«Άγγελος Κατακουζηνός, ο Βαλής μου»
Του Νεκτάριου Βακάλη
Το Ίδρυμα Άγγελου και Λητώς Κατακουζηνού, άνοιξε και πάλι τις πόρτες του και υποδέχεται το κοινό έως τις 30 Μαρτίου, στην έκθεση-αφιέρωμα στη ζωή και το έργο του διακεκριμένου Λέσβιου (από το χωριό Ρέμα-Βατούσας) νευρολόγου-ψυχίατρου Άγγελου Κατακουζηνού.
Η έκθεση διοργανώνεται με αφορμή την επανέκδοση του ομότιτλου βιβλίου της Λητώς Κατακουζηνού, από τη Μικρή Άρκτο.
Το βιβλίο πρωτοεκδόθηκε το 1988 από τον Καστανιώτη ενώ υπήρξε και μια πρώτη επανέκδοση το 1994 από τις εκδόσεις Λιβάνη.
Η τωρινή-συμπληρωμένη έκδοση από τη «Μικρή Άρκτο» του Παρασκευά Καρασούλου, περιλαμβάνει πλούσιο ανέκδοτο φωτογραφικό και αρχειακό υλικό (μαζί με δυο κείμενα για τον Εμφύλιο), φωτογραφίες της ανακαινισμένης οικίας Κατακουζηνού, υπομνηματισμό και σημειώσεις που τεκμηριώνουν με τον καλύτερο τρόπο τα κείμενα της Λητώς Κατακουζηνού.
Μέσα από τις σελίδες του βιβλίου ξεδιπλώνεται η ιστορία της μεταπολεμικής Ελλάδας, μέσα από γεγονότα και σημαντικές στιγμές που έζησε το θρυλικό ζευγάρι: οι πρώτες απόπειρες ψυχανάλυσης του Εμπειρίκου προς το Θεοτοκά, τα φοιτητικά χρόνια στο Παρίσι με το Σεφέρη, τον Τόμπρο, το πιάνο που πρωτόπαιξε ο Μάνος Χατζιδάκις το Μεγάλο Ερωτικό, το νόμπελ του Οδυσσέα Ελύτη, οι ατέλειωτοι καυγάδες για την καθαρεύουσα με τον Κατσίμπαλη, τα ευφάνταστα κοστούμια του Τσαρούχη για τα θρυλικά αποκριάτικα πάρτυ-μασκέ της εποχής, η πρώτη έκθεση ζωγραφικής του -άγνωστου τότε- Θεόφιλου στο σπίτι τους και αργότερα το στήσιμο του Μουσείου Θεόφιλου στην Μυτιλήνη με τον Teriade, η 60χρονη φιλία τους με τον Χατζηκυριάκο-Γκίκα, η επίσκεψη των William Faulkner, Marc Chagall και Alber Camus στην Ελλάδα και τόσα άλλα. Επίσης η έκδοση περιλαμβάνει τη συλλογή έργων τέχνης του Ιδρύματος, όλα χαρισμένα από τους καλλιτέχνες φίλους τους.
Η έκθεση πραγματοποιείται στην Οικία Κατακουζηνού (Αμαλίας 4, Σύνταγμα) και παρουσιάζει για πρώτη φορά τη συλλογή έργων τέχνης μεγάλων ζωγράφων (60 περίπου) του Ιδρύματος (μια προτομή του Θεόφιλου από τον Μιχαήλ Τόμπρο, μια ακουαρέλα με το πορτρέτο της Λητώς Κατακουζηνού από τον Marc Chagall, ένα μικρό σχέδιο του Πικάσο, το καλύτερο έργο «οι Τέσσερις Πόρτες-Εποχές» του Χατζηκυριάκου-Γκίκα, όπως ομολογούσε ο ίδιος, που χωρίζουν το σαλόνι από την τραπεζαρία, ένα έργο-νεκρή φύση του Γιάννη Τσαρούχη, λεπτομέρεια από το «Ζεϊμπέκικο» του 1966, τέσσερα ερωτικά «Φιλιά» του Γουναρόπουλου, στους τοίχους της κρεβατοκάμαρας, δώρο για το γάμο του ζεύγους το 1934, ένα έργο του Σπύρου Βασιλείου κ.α.).
Επίσης σπάνιο φωτογραφικό και αρχειακό υλικό σχετικό με την εποχή της περίφημης γενιάς του ‘30. Επιπλέον παρουσιάζονται για πρώτη φορά ανέκδοτα ηχητικά και οπτικά ντοκουμέντα της εποχής του ‘50 και του ‘60, όπως τα εγκαίνια του Μουσείου Θεόφιλου στη Βαρειά Μυτιλήνης, οι εκδηλώσεις - αφιερώματα στους Γιώργο Σεφέρη, Albert Camus, Σπύρο Βασιλείου κ.α., που οργάνωσε ο Άγγελος Κατακουζηνός.
Στο πλαίσιο της έκθεσης θα οργανωθούν παράλληλα μουσικές και λογοτεχνικές εκδηλώσεις.
Διάρκεια έκθεσης: 17-30 Μαρτίου 2011
Ώρες λειτουργίας: καθημερινά 4.00 - 7.30 μ.μ.
Σάββατο - Κυριακή: 12.00 - 4.00 μ.μ.
Πληροφορίες: www.katakouzenos.gr

ΝΕΟ ΒΙΒΛΙΟ