Τετάρτη 11 Ιανουαρίου 2012

ΝΕΑ ΕΠΕΤΕΙΑΚΗ ΕΚΔΟΣΗ: ΟΔΥΣΣΕΑΣ, του ΤΖΑΙΗΜΣ ΤΖΟΫΣ

ΤΖΑΙΗΜΣ ΤΖΟΫΣ
Οδυσσέας
Μετάφραση: Σωκράτης Καψάσκης
ΕΥΡΩΠΑΪΚΟ ΒΡΑΒΕΙΟ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΚΗΣ ΜΕΤΑΦΡΑΣΗΣ
Ξένη πεζογραφία
ISBN: 978-960-04-4267-0
σελ. 824
Ιανουάριος 2012
Οι εκδόσεις Κέδρος τιμούν τη συμπλήρωση ενενήντα χρόνων από την πρώτη έκδοση του Οδυσσέα του Τζαίημς Τζόυς με μια νέα, επετειακή έκδοση του βιβλίου με σκληρό εξώφυλλο.
Ο Τζόυς άρχισε να δουλεύει τον Οδυσσέα γύρω στο 1914. Το μυθιστόρημα δημοσιεύτηκε αρχικά σε συνέχειες (Μάρτιος 1918 - Δεκέμβριος 1920) στην επιθεώρηση The Little Revue, την οποία συνδιηύθυνε ο μεγάλος ποιητής Έζρα Πάουντ, φίλος του Τζόυς και θερμός υποστηρικτής του.
Παρόλα αυτά, οι περισσότεροι εκδότες της εποχής δίσταζαν να αναλάβουν την έκδοσή του σε βιβλίο, αποθαρρυμένοι από την τολμηρή γλώσσα και την ασυνήθιστη δομή τού κειμένου. Τελικά, χάρη στην οξυδέρκεια και την αποφασιστικότατα της Σύλβια Μπητς, εκδότριας του οίκου Shakespeare and Company και ιδιοκτήτριας του ομώνυμου παρισινού βιβλιοπωλείου, ο Οδυσσέας εκδόθηκε για πρώτη φορά σε βιβλίο στις 2 Φεβρουαρίου του 1922, ημέρα κατά την οποία ο Τζόυς συμπλήρωνε το τεσσαρακοστό έτος της ζωής του.
Στα ελληνικά κυκλοφόρησε το 1990 από τον Κέδρο, σε εξαιρετική μετάφραση του Σωκράτη Καψάσκη, που αφιέρωσε πολλά χρόνια για να φέρει σε πέρας αυτό το επίπονο και τόσο απαιτητικό έργο.
Ο Οδυσσέας αφηγείται ένα 24ωρο στη ζωή του κεντρικού ήρωα Λεοπόλδου Μπλουμ. Εκτυλίσσεται στο Δουβλίνο, τη γενέθλια πόλη του συγγραφέα, στις 16 Ιουνίου του 1904, ημερομηνία που έκτοτε έμεινε στην ιστορία ως Bloomsday∙ πρόκειται για την ημέρα που ο Τζόυς γνώρισε τη μετέπειτα σύζυγό του, Νόρα Μπάρνακλ.
Η δομή του βιβλίου παραπέμπει στη Οδύσσεια του Ομήρου, εξ ου και ο χωρισμός του σε 18 κεφάλαια που φέρουν τίτλους όπως Τηλεμάχεια, Κίρκη, Τα βόδια του ήλιου, Ναυσικά, Πηνελόπη κ.ο.κ.
Η δράση είναι ελάχιστη, όμως οι τεχνικές του εσωτερικού μονόλογου και της συνειδησιακής ροής (stream of consciousness) που επινοεί ο συγγραφέας για την έκθεση της αφήγησής του, του παρέχουν την δυνατότητα να σχολιάσει με ακρίβεια και με λεπτομέρειες όλο το πλέγμα των σχέσεων των προσώπων που λαμβάνουν μέρος σ' αυτό το σε μικρογραφία έπος.
Ο μεσήλικας κύριος Μπλουμ, καθώς και ο νεαρός Στήβεν Ντένταλους (που παίζει τον ρόλο του ομηρικού Τηλέμαχου), ανασυνθέτουν και επανεξετάζουν μέσα στους συλλογισμούς τους όλα τα προβλήματα που θίγει και ο αρχαίος ποιητής.
Το ενδιαφέρον του σύγχρονου αναγνώστη εστιάζεται τόσο στις ομοιότητες του μύθου όσο και στις διαφορές και στις ανατροπές του, οι οποίες τον βοηθούν στην εξαγωγή συμπερασμάτων κατ' αρχήν για μια σύγκριση του κόσμου μας με τον κλασικό κόσμο και δεύτερον για την ανίχνευση της ηθικής και πνευματικής πορείας του σύγχρονου κόσμου στον οποίο ζούμε.
Ο Οδυσσέας, «έργο μπροστά από την εποχή του, αλλά και από κάθε άλλη εποχή», έφερε επανάσταση στην τεχνική της αφήγησης.
Ο Τζόυς δεν δίστασε να πειραματιστεί, ανά κεφάλαιο, με όλες σχεδόν τις γνωστές αφηγηματικές φόρμες και τα είδη της λογοτεχνίας (πρόζα, ποίηση, θέατρο, φάρσα, ρομάντζο κ.λπ.).
Σήμερα χαιρετίζεται από την κριτική ως το έργο που καθόρισε την περίοδο του μοντερνισμού και ως το απόλυτο λογοτεχνικό αριστούργημα του 20ού αιώνα∙ ως ένα «υπερκείμενο που ακυρώνει κάθε άλλο μυθιστόρημα».
Ο James Augustine Aloysious Joyce (1882-1941) γεννήθηκε στο Δουβλίνο όπου έζησε ως τα φοιτητικά του χρόνια.
Μετά από ένα πρώτο ταξίδι στο Παρίσι το 1902, εγκατέλειψε οριστικά την Ιρλανδία για να εγκατασταθεί στη Ζυρίχη, στην Τεργέστη και τελικά στο Παρίσι.
Με δυσκολία και χάρη στην υποστήριξη του Έζρα Πάουντ κατόρθωσε να εκδώσει τα πρώτα του έργα, την ποιητική συλλογή Chamber Music το 1907 και τους Δουβλινέζους το 1914. Ακολούθησαν το Πορτραίτο του καλλιτέχνη το 1916 και το θεατρικό Exiles.
Η έκδοση του Οδυσσέα το 1922 τον καθιέρωσε ως τον συγγραφέα που έφερε επαναστατικές αλλαγές στη μορφή και τη δομή του μυθιστορήματος.
Πλεγμένο γύρω από μια πολλαπλότητα συμβολισμών, το έργο του, με αποκορύφωμα το τελευταίο του μυθιστόρημα, Finnegan΄s Wake (1939), έχει ως κεντρικό ήρωα την ίδια τη γλώσσα, εξωθώντας το γλωσσικό πείραμα ως τα ακραία όρια της επικοινωνίας και τοποθετώντας τον Τζόυς στην πρωτοπορία των αναζητήσεων της μοντέρνας λογοτεχνίας.

Συναυλία ισπανικής μουσικής με τίτλο "La maja de Goya"


ΤΕΛΛΟΓΛΕΙΟ ΙΔΡΥΜΑ ΤΕΧΝΩΝ Α.Π.Θ.
Αγ. Δημητρίου 159Α, 546 36 Θεσσαλονίκη
τηλ. 2310 247.111, www.tf.auth.gr/teloglion, e-mail: teloglion@auth.gr
Συναυλία ισπανικής μουσικής La maja de Goya με την Ελένη Χρονοπούλου (φωνή) και το Γιώργο Γούσιο (κιθάρα)
Τραγούδια και κομμάτια για κιθάρα των σημαντικότερων συνθετών της ισπανικής εθνικής μουσικής σχολής (τέλη 19ου αιώνα - αρχές 20ου), αλλά και τραγούδια από τη συλλογή λαϊκών τραγουδιών που διασκεύασε ο Federico Garcia Lorca, παρουσιάζονται στη συναυλία ισπανικής μουσικής La maja de Goya που θα πραγματοποιηθεί στο Τελλόγλειο από την Ελένη Χρονοπούλου (φωνή) και το Γιώργο Γούσιο (κιθάρα).
Η συναυλία, η οποία εντάσσεται στο πλαίσιο των παράλληλων εκδηλώσεων για την έκθεση «Ο Goya στο Τελλόγλειο» που συνεχίζεται μέχρι τις 29 Ιανουαρίου, θα πραγματοποιηθεί την Κυριακή 15 Ιανουαρίου, στις 5 το απόγευμα.
Η έκθεση
Υπενθυμίζεται πως στην έκθεση φιλοξενούνται 211 χαρακτικά του μεγάλου ισπανού δημιουργού από τη Συλλογή της Εθνικής Πινακοθήκης - Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτζου, ελαιογραφίες από το Μουσείο Καλών Τεχνών του Bilbao, ο πίνακας του Λουκά Βενετούλια «Η ομπρέλα», υλικό από το Αρχείο Σπητέρη, καθώς και δημιουργίες των σπουδαστών του Τμήματος Εικαστικών της Σχολής Καλών Τεχνών Α.Π.Θ.
Το πρόγραμμα
Στο πρώτο μέρος της συναυλίας θα παρουσιαστούν τα γνωστότερα από τα κομμάτια της ισπανικής μουσικής. Ανάμεσά τους ξεχωρίζουν τα, Anda Jaleo, El cafe de chinitas, Las morillas de Jaen και Sevillanas del siglo 18Έντονο ισπανικό χρώμα έχουν και τα τραγούδια του Manuel de Falla από την συλλογή siete canciones espanolas (επτά ισπανικά τραγούδια).
Ο Falla και ο Lorca μοιράζονταν το ίδιο πάθος για τη μουσική παράδοση της Ισπανίας. Μαζί πραγματοποίησαν ταξίδι για να καταγράψουν μελωδίες και τραγούδια απομακρυσμένων περιοχών, ενώ ο Lorca βοήθησε τον Falla να οργανώσει φεστιβάλ Cante Jondo το 1922 μετά την επιστροφή του από τη Γαλλία.
Τα επτά τραγούδια ολοκληρώθηκαν στο Παρίσι το 1914 λίγο πριν ξεσπάσει ο Α' Παγκόσμιος Πόλεμος.
Στο δεύτερο μέρος θα ακουστούν τέσσερα από αυτά: Asturiana, El pano moruno, Nana και Polo βασισμένα σε ακούσματα των περιοχών Asturias, Murcia, Castilla, Andaluzia αντίστοιχα. Επιρροή από στοιχεία λαϊκής μουσικής είχε και ο Tarrega, μουσικός που καταξίωσε την κιθάρα ως συναυλιακό όργανο στο δεύτερο μισό του 19ου αιώνα.
Ο Γιώργος Γούσιος θα ερμηνεύσει δύο απ' τα γνωστότερα έργα για σόλο κιθάρα του Tarrega Recuerdos de la Alhambra και Capricho arabe καθώς και το Unaflor του Jose Broca.
Τέλος, το τέταρτο μέρος του προγράμματος περιλαμβάνει έξι τραγούδια από τη συλλογή tonadillas al estilo antiguo του Enrique Granados (1910). Ο Enrique Granados αφιέρωσε ένα μεγάλο μέρος του συνθετικού του έργου στον Goya.
Έτσι, έπειτα από την συνεργασία του με τον Fernando Perriquet για την όπερα Goyescas, το 1910, μελοποιεί και τη συλλογή των tonadillas σε στίχους του Perriquet με κεντρικό άξονα την ζωή και την θεματολογία του Goya, όπως διακρίνουμε στις tonadillas La maja de Goya, El majo timido, La maja dolorosa.
Το τραγούδι La maja de Goya συνοδεύεται από αφήγηση που εξιστορεί την κωμική σκηνή κατά την οποία ο απατημένος σύζυγος αναζητά την γυναίκα του στο σπίτι του Goya. .
Οι συντελεστές
Ο Γιώργος Γούσιος ξεκίνησε σπουδές κλασικής κιθάρας το 1982 στο Μακεδονικό Ωδείο Θεσσαλονίκης με καθηγητές τους Π. Μπουτόπουλο και Φ. Μπαξέ.
Αποφοίτησε από την τάξη του Φ. Μπαξέ το 1993 (Πτυχίο Κιθάρας) και είναι κάτοχος Διπλώματος Σολίστ (1995). Συμμετείχε σε Masterclasses κιθάρας δίπλα σε διεθνούς φήμης σολίστες, όπως οι H. Kaeppel, D. Russel, Th. Mueller-Pering, και συνέχισε τις Μεταπτυχιακές σπουδές του από το 1998 στη Μουσική Ακαδημία "Franz Liszt" της Βαϊμάρης, με καθηγητές τους G. Reichenbach και Pr. M. Rost, από όπου αποφοίτησε το 2001 με τον τίτλο Konzertdiplom (Richtung Gitarre).
Την περίοδο 2004-2009 σπούδασε στην τάξη Ανώτερων Θεωρητικών της συνθέτριας Ε. Κατέλη (Πτυχία Αντίστιξης, Φυγής). Διακρίθηκε σε Διαγωνισμούς στα Φεστιβάλ Κιθάρας Βόλου και Κέρκυρας, όπου απέσπασε Β' Βραβείο (1987) και Ειδικό Βραβείο (1999) αντίστοιχα, καθώς και ως φιναλίστ στον 1ο Πανελλήνιο Διαγωνισμό Κιθάρας στις Αρχάνες Κρήτης το 2000.
Συμμετείχε σε Διαγωνισμούς Σύνθεσης για κιθάρα ερμηνεύοντας βραβευθέντα έργα σύγχρονων Ελλήνων συνθετών, όπως η Ε. Κατέλη και ο Λ. Χατζηλεοντιάδης.
Η καλλιτεχνική του πορεία ως σολίστ ξεκίνησε το 1992 σε συνεργασία με το συνθέτη Π. Θεοδώρου, και από τότε έχει δώσει πολυάριθμα ατομικά ρεσιτάλ σε Ελλάδα και Γερμανία. Συμμετείχε στο 40ο Φεστιβάλ Δημητρίων το 2005 και στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης το 2006, σε εκδηλώσεις υπό την αιγίδα του Ελληνοϊσπανικού Κέντρου Πολιτισμού "F.G.Lorca".
Στο ενεργητικό του έχει επίσης ηχογραφήσεις σε ραδιοφωνικές εκπομπές και εμφανίσεις στην τηλεόραση, συμμετοχές σε συναυλίες μουσικής δωματίου συμπράττοντας με γνωστούς Έλληνες και ξένους σολίστ.
Ο Γ. Γούσιος διδάσκει ως καθηγητής κλασικής κιθάρας στο Ωδείο "Γαλαξίας", στο Πολιτιστικό Κέντρο του Δήμου Πυλαίας-Χορτιάτη και ως αναπληρωτής καθηγητής στο Μουσικό Σχολείο Σερρών.
Η Ελένη Χρονοπούλου μελέτησε φλογέρα, πιάνο και θεωρητικά στις Βρυξέλλες από την ηλικία των 7 ετών, και συμμετείχε σε όπερες και ηχογραφήσεις του παιδικού χορωδιακού συνόλου "Da Capo 2000" ως χορωδός και σολίστ. Είναι κάτοχος μεταπτυχιακού στις Τέχνες του Ζωντανού Θεάματος (Master Europeen en Arts du Spectacle Vivant) από το Ελεύθερο Πανεπιστήμιο Βρυξελλών και τελειόφοιτος μονωδίας στο Μουσικό Κολλέγιο Θεσσαλονίκης στην τάξη της σοπράνο Μαρίνας Βουλογιάννη, με την οποία μελετά τα τελευταία τέσσερα χρόνια.
Συμμετείχε ως χορωδός στις όπερες Cosi FanTutte, W.A. Mozart (Νοέμβριος 2006) στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης, Die Fledermaus, J. Strauss (Φεβρουάριος 2007) στην Όπερα Θεσσαλονίκης, καθώς και σε μεγάλα συναυλιακά έργα, όπως Te Deum, A. Bruckner (Μάιος 2006) στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, Matthaus Passion, J.S. Bach (Απρίλιος 2006), Der Messias, G.F. Handel (ar. W-A Mozart) (Δεκέμβριος 2006) καιStabat Mater, Α. Dvorak (Απρίλιος 2007) στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης.
Έχει συνεργαστεί ως βοηθός σκηνοθέτη, βοηθός προϊσταμένου και καλλιτεχνικής διεύθυνσης με πολλούς πολιτιστικούς φορείς της πόλης όπως το Τελλόγλειο Ίδρυμα Τεχνών, το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος, τη ΧΑΝΘ και την Πειραματική Σκηνή της Τέχνης. Επίσης, είναι κάτοχος πτυχίου Πολιτικών Επιστημών από το Ελεύθερο Πανεπιστήμιο Βρυξελλών (2004).
ΧΡΗΣΙΜΑ
Κυριακή 15 Ιανουαρίου 2012
Συναυλία ισπανικής μουσικής La maja de Goya Ελένη Χρονοπούλου (φωνή) Γιώργος Γούσιος (κιθάρα)
Έναρξη: 17.00. Χώρος: Εκθεσιακός χώρος Τελλογλείου Ιδρύματος Τεχνών Α.Π.Θ.
Τιμές εισιτηρίων: 7 ? και 5 ? (νεανικό για άτομα έως 32 χρονών)
Πληροφορίες στο τηλ. 2310 247111

ΕΝΑΣ ΠΑΡΑΔΕΙΣΟΣ ΤΑ ΜΑΤΙΑ ΣΟΥ

ΕΝΑΣ ΠΑΡΑΔΕΙΣΟΣ ΤΑ ΜΑΤΙΑ ΣΟΥ                          
ΘΑΝΟΣ ΚΟΝΔΥΛΗΣ                      
Κατηγορία: ΕΛΛΗΝΕΣ ΛΟΓΟΤΕΧΝΕΣ                      
Kωδικός Καταλόγου: 10470                     
Ημ. Έκδοσης: 10/2011                      
Ηλικιακή Ομάδα: ΕΝΗΛΙΚΕΣ                        
ISBN: 978-960-496-406-2                          
Σελίδες: 440                        
Βιβλιοδεσία: ΑΔΕΤΟ Χιλιάδα Κυκλ.: 12η                                  
Τους τελευταίους μήνες έχω αλλάξει ακόμα και όνομα. Για τα αγαπημένα μου πρόσωπα εδώ στην Πόλη πάντα θα είμαι η Λένα Βρανά. Για τους Τούρκους όμως είμαι η πλούσια Αγγλοτουρκάλα. Πλαστή ταυτότητα αλλά, από δω κι εμπρός, καινούργια όνειρα, καινούργια ζωή…                      
Σεπτέμβριος του 1955, Πόλη.                          
Η νεαρή Λένα Βρανά και η μητέρα της κατάφεραν να επιβιώσουν από το πογκρόμ των Τούρκων κατά των Ρωμιών.                       
Ο πατέρας της όμως δολοφονήθηκε και το μαγαζί τους καταστράφηκε.                            
Η Λένα σώθηκε χάρη στον μεγάλο της έρωτα, τον Κώστα Μπάρκογλου, που της υποσχέθηκε να την παντρευτεί.                         
Αλλά όταν η Λένα μάθει πως τελικά ο αγαπημένος της παντρεύτηκε μιαν άλλη, θα νιώσει τη ζωή της να γκρεμίζεται δεύτερη φορά. Για να τον εκδικηθεί, όπως πιστεύει, θα παντρευτεί έναν Τούρκο.                    
Και τότε θα αρχίσει η ανάβαση στον προσωπικό της γολγοθά.                     
Ένα καταπληκτικό μυθιστόρημα, ύμνος στον έρωτα και στην άδολη αγάπη, με φόντο την Κωνσταντινούπολη των Ρωμιών του 1955.

Μοιράζομαι και ωριμάζω

ISBN: 978-960-9585-03-3
σελ.: 288
σχήμα: 14x20,5 cm
Τι φέρνει στην επιφάνεια ένας κοινός διαρρήκτης; Τι εμποδίζει μια μοναχή να αποσχηματιστεί;
Τι οδηγεί στην αυτοκτονία έναν γιατρό; Τι γράφει στη διαθήκη του ένας καπετάνιος;
Τι θα συμβεί όταν δύο αδέσποτα σκυλιά παρασύρουν ένα mountain bike και τον αναβάτη του; Ποια συγκυρία έφερε δίπλα-δίπλα μια πολυτραυματία ειδική-φρουρό και τη σκηνογράφο του Εθνικού Θεάτρου;
Πώς ένας θάνατος μπορεί να είναι αφετηρία ελπίδας, η αυγή της ζωής;
Μια πολύχρωμη σβούρα που τυλίγει με το κορδόνι της φαινομενικά άγνωστους μεταξύ τους ανθρώπους, που είναι όμως οι κρίκοι της ίδιας αλυσίδας.
Γιατί…

Ο πόνος λιγοστεύει όταν έχει συμπαραστάτες
Η μνήμη διατηρείται όταν τροφοδοτείται
Η αγάπη μεγαλουργεί όταν εμβολιάζεται

Μιχαλης Ρακιντζης - Προκαλεις