Σάββατο 21 Μαρτίου 2015

ΣΥΝΑΥΛΙΑ ΚΑΘΗΓΗΤΩΝ ΤΟΥ ΚΕΝΤΡΟΥ ΤΕΧΝΗΣ ΣΥΝΘΕΣΗ

Το Σάββατο 21 Μαρτίου θα πραγματοποιηθεί η καθιερωμένη Συναυλία Καθηγητών της "Σύνθεσης".  
Το πρόγραμμα της Συναυλίας περιλαμβάνει  διάφορα είδη μουσικής και τραγουδιού από το ελληνικό και διεθνές ρεπερτόριο και είναι έτσι διαμορφωμένο ώστε να ικανοποιήσει  όσους το παρακολουθήσουν.
    Συμμετέχει η χορωδία του Κέντρου Τέχνης Σύνθεση καθώς και προχωρημένοι σπουδαστές.
    Η Συναυλία θα πραγματοποιηθεί με Ελεύθερη Είσοδο όπως πάντα στο Δημοτικό Θέατρο Ν. Μουδανιών το Σάββατο 21 Μαρτίου 2015.
http://kentrotexnissynthesi.blogspot.gr/
www.facebook.com/kentrotexnissynthesi

Σάββατο 21 Μαρτίου η Κάρμεν Ρουγγέρη στον Βόλο

Σάββατο 21 Μαρτίου η Κάρμεν Ρουγγέρη στον Βόλο
Ταξιδεύοντας με τα Παραμύθια
Δράσεις για παιδιά και για όσους νιώθουν παιδιά
...Ένα κορίτσι στο παράθυρο βλέπει τη Χιονάτη με τους 7 ψηλούς νάνους να μιλάνε με τον Αίσωπο… που έχει κάτι να μας πει…!

ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ
Ο Πολυχώρος Εκπαίδευσης και Ψυχαγωγίας άξιον εστί
ΦΙΛΟΞΕΝΕΙ ΤΗΝ ΚΑΡΜΕΝ ΡΟΥΓΓΕΡΗ και την ομάδα της... για να μας ταξιδέψουν στον μαγικό κόσμο των παραμυθιών που δημιούργησαν με τις εκδόσεις Διάπλαση το Σάββατο 21 Μαρτίου στις 18:00 μ.μ.,
Δημοτικό Κινηματοθέατρο «ΑΧΙΛΛΕΙΟΝ».

ΕΙΣΟΔΟΣ ΕΛΕΥΘΕΡΗ
ΣΥΝΔΙΟΡΓΑΝΩΤΕΣ:
Γραφείο Σχολικών Συμβούλων
Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Νομού Μαγνησίας
Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Νομού Μαγνησίας,
Γραφείο Σχολικών Δραστηριοτήτων
ΥΠΟ ΤΗΝ ΑΙΓΙΔΑ ΤΟΥ
Δ.Ο.Ε.Π.Α.Π. – ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Δήμος Βόλου
Διοργάνωση εκδηλώσεων
Louis XIV

ΚΘΒΕ: Παραστάσεις Μαρτίου


Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος
ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΙΣ ΜΑΡΤΙΟΥ
Με το έργο του Αντόν Τσέχωφ «O Γλάρος», σε σκηνοθεσία – δραματουργική επεξεργασία Γιάννη Βούρου συνεχίζεται ο καλλιτεχνικός προγραμματισμός του ΚΘΒΕ για το μήνα Μάρτιο.
Η παράσταση, που πραγματοποιείται υπό την Αιγίδα του Γενικού Ρωσικού Προξενείου Θεσσαλονίκης, θα παρουσιαστεί στο θέατρο της Εταιρείας Μακεδονικών Σπουδών, από την Πέμπτη 26 Μαρτίου
«Ο ΓΛΑΡΟΣ» του Αντόν Τσέχωφ
Σκηνοθεσία- δραματουργική επεξεργασία: Γιάννης Βούρος
ΘΕΑΤΡΟ ΕΤΑΙΡΕΙΑΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ
Έναρξη παραστάσεων: Πέμπτη 26 Mαρτίου 2015
ΗΜΕΡΕΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΩΝ:
Τετάρτη, Πέμπτη, Παρασκευή, Σάββατο, Κυριακή
Τετάρτη (λαϊκή): 19.15
Πέμπτη, Παρασκευή, Σάββατο : 21.00
Kυριακή: 19.15

Λίγα λόγια για το έργο
118 χρόνια μετά την απόλυτα αποτυχημένη πρεμιέρα του, ο Γλάρος συναρπάζει παγκοσμίως δημιουργούς, θεατές και αναγνώστες. Ίσως γιατί κάθε δεκαετία βρίσκει τη δική της οπτική και ανάγκη για να ακουμπήσει πάνω στο έργο του Τσέχωφ, ίσως γιατί η οπτική και οι ανάγκες των χαρακτήρων του έργου είναι τόσο αρχέγονες όσο και διαχρονικές. Φέτος, στο νέο του ανέβασμα στο ΚΘΒΕ, η οπτική και η ανάγκη υπαγορεύονται από το «Δικαίωμα στη Διαφορετικότητα». Μέσα από τον «διαφορετικό» Τρέπλιεφ και τις αποτυχημένες του προσπάθειες να καινοτομήσει, να αποτινάξει τις κατεστημένες φόρμες και να δικαιώσει μια νέα ματιά πάνω στην τέχνη, στήνεται μια παράσταση που υμνεί τη διαφορετικότητα, την κάθε προσπάθεια για αλλαγή, ακόμα και αποτυχημένη.
Για περισσότερα πατήστε ΕΔΩ
ΟΙ ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΙΣ ΠΟΥ ΣΥΝΕΧΙΖΟΝΤΑΙ:
«ΔΟΝ ΖΟΥΑΝ» του Μολιέρου
Μετάφραση-Σκηνοθεσία: Δαμιανός Κωνσταντινίδης
ΒΑΣΙΛΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ
Διάρκεια παραστάσεων: 06/2/15 έως 4/04/15
Με τον Δον Ζουάν (1665) ο Μολιέρος υπογράφει ένα από τα σημαντικότερα και πλέον αινιγματικά έργα του παγκόσμιου ρεπερτορίου, μια κωμωδία γεμάτη ειρωνεία αλλά και με τραγικό βάθος.
Η παράσταση πραγματοποιείται υπό την Αιγίδα του Γαλλικού Ινστιτούτου Θεσσαλονίκης και του Γαλλικού Προξενείου της Γαλλίας στην Θεσσαλονίκη
ΗΜΕΡΕΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΩΝ:
Τετάρτη, Πέμπτη, Παρασκευή, Σάββατο, Κυριακή
Τετάρτη (λαϊκή): 19.15
Πέμπτη, Παρασκευή, Σάββατο: 21.00
Kυριακή: 19.15

Λίγα λόγια για το έργο
Μανιακός του σεξ; Όχι. Μανιακός της κατάκτησης. Ο Δον Ζουάν του Μολιέρου διακατέχεται από μια μόνο έμμονη ιδέα: πώς να γοητεύσει τον άλλον, να τον πιάσει στα δίκτυα του, πώς, αφού το πετύχει, να απαλλαγεί από αυτόν. Και το σχήμα αυτό αφορά, πέρα από τις ερωτικές του περιπέτειες, όλες τις διαπροσωπικές του σχέσεις.
Πολλοί οι εξαπατημένοι, οι πληγωμένοι, οι οργισμένοι, πολλοί εκείνοι που ζητούν την κεφαλή του επί πίνακι. Στο τέλος, η τιμωρία φαίνεται να έρχεται από ψηλά, από τον προσβεβλημένο «Ουρανό»: με τη διαμεσολάβηση του αγάλματος ενός Διοικητή που είχε σκοτώσει παλιότερα, ο άθεος ασεβής και ελευθεριάζων Δον Ζουάν κατακρημνίζεται στην κόλαση, στο πυρ το εξώτερο, ή πολύ απλά σε μια καταπακτή θεάτρου…
Με τον Δον Ζουάν, ως απάντηση στους επικριτές του Ταρτούφου του και της ίδιας της ζωής του, ο Μολιέρος υπογράφει ένα έργο ανατρεπτικό, σκανδαλώδες και αινιγματικό, αμφίσημο, ή πιο σωστά πλούσιο σε δυνατότητες ερμηνείας, όπου η κωμωδία, και κυρίως η φάρσα, έρχεται πάντα να υποσκάψει την τραγωδία και να την καταλύσει.
Για περισσότερα πατήστε ΕΔΩ
ΠΑΡΑΝΟΜΗ ΟΔΗΓΗΣΗ της Πάολα Βόγκελ
Μετάφραση: Κωνσταντίνος Αρβανιτάκης
Σκηνοθεσία: Άσπα Καλλιάνη
ΝΕΟ ΥΠΕΡΩΟ – ΕΜΣ
Διάρκεια παραστάσεων: 28/2/2015 έως 31/5/2015
Το βραβευμένο με Πούλιτζερ έργο της Πάολα Βόγκελ, μας φέρνει αντιμέτωπους με τα όρια της ηθικής. Δύο άνθρωποι που νιώθουν πως δεν ανήκουν πουθενά, συναντιούνται ερωτικά μέσα σε μία δυσλειτουργική οικογένεια. Εκείνος 40άρης αλκοολικός, άντρας της θείας της, εκείνη ανήλικη που ψάχνει να καλύψει το κενό του απόντα πατέρα. Ο ένας μπορεί να σώσει «ή» να καταστρέψει τον άλλον. Το διαζευχτικό «ή» είναι εκείνο το επικίνδυνο σημείο πάνω στο οποίο όλοι έχουμε πατήσει κάποια φορά στην ζωή μας: ένας ασύμβατος με την πραγματικότητα έρωτας, ο λεπτός πάγος που είναι έτοιμος να υποχωρήσει απότομα κάτω από το βάρος ενός και μόνο λάθους μας.
«Όταν τα φρένα σου δεν πιάσουν στον πάγο, θα πρέπει να πατήσεις γκάζι», της λέει σε ένα από τα μαθήματα οδήγησης που κάνουν. Έτσι, με το γκάζι πατημένο πάνω στον λεπτό πάγο, θαίνουν και οι δύο κάτι που θα αλλάξει για πάντα τη ζωή τους: ότι ο άνθρωπος που έχει τη δύναμη να μας καταστρέψει και εκείνος που έχει τη δύναμη να μας εξελίξει, είναι πολύ συχνά το ίδιο πρόσωπο. Το έργο ανεβαίνει για πρώτη φορά στο ΚΘΒΕ.
ΑΚΑΤΑΛΛΗΛΟ

Νέο Υπερώο ΕΜΣ
ΗΜΕΡΕΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΩΝ:
Τετάρτη: 19.15
Πέμπτη, Παρασκευή, Σάββατο: 9.00
Κυριακή: 7.15
Για περισσότερα πατήστε ΕΔΩ
«ΣΕΡΣΕ ΛΑ ΦΑΜ» του Πασχάλη Στρατή
Σκηνοθεσία: Σοφία Σπυράτου
ΜΟΝΗ ΛΑΖΑΡΙΣΤΩΝ - ΣΚΗΝΗ ΣΩΚΡΑΤΗΣ ΚΑΡΑΝΤΙΝΟΣ
Διάρκεια Παραστάσεων: έως 29/3/2015
Η παράσταση “Σερσέ λα φαμ”, με οδηγό τα σπουδαία τραγούδια του Βασίλη Τσιτσάνη για τη γυναίκα, ξεναγεί τους θεατές στο σύμπαν του σπουδαίου λαϊκού συνθέτη. Το έργο αναπτύσσεται γύρω από έναν κεντρικό δραματικό σκελετό με χαρακτήρες και περιστατικά –φανταστικά μα και βασισμένα στα Λόγια (γραπτά και συνεντεύξεις) του ίδιου του Τσιτσάνη– αλλά και σε γεγονότα και πρόσωπα της βιογραφίας του, χωρίς να παγιδεύεται στον νατουραλισμό∙ αντίθετα, χρησιμοποιεί το υλικό για να δομήσει μια ονειρική πλοκή με μυστήριο, ρεαλισμό και παράδοξες ανατροπές.
Το «Σερσέ λα φαμ», για πρώτη φορά μετά από χρόνια, αποκαλύπτει στο ευρύ κοινό την ιστορία της σύνθεσης ενός θρυλικού τραγουδιού, της «Αρχόντισσσας», όπως μας την παρέδωσε ως μαρτυρία ο ίδιος ο μεγάλος συνθέτης.
ΗΜΕΡΕΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΩΝ:
Τετάρτη, Κυριακή: 19.15
Πέμπτη, Παρασκευή, Σάββατο: 20.00
Για περισσότερα πατήστε ΕΔΩ
«ΩΧ ΤΑ ΝΕΦΡΑ ΜΟΥ» του Μπάμπη Τσικληρόπουλου
Σκηνοθεσία: Γιώργος Κιουρτσίδης
Μικρό Θέατρο Μονής Λαζαριστών
Το έργο του Μπάμπη Τσικληρόπουλου θα μπορούσε να χαρακτηριστεί σαν ένας γλυκύς ύμνοςστην ανθρώπινη φιλία και στις διαπροσωπικές σχέσεις των ανθρώπων.
Η διαχρονικότητα του το καθιστά διαρκώς επίκαιρο καθώς, το μόνο όπλο απέναντι στις όποιες επιβουλές κατά της ανθρώπινης αξιοπρέπειας είναι η θωράκιση των ανθρώπινων σχέσεων. Το τίμημα μπορεί καμιά φορά να είναι τα «όνειρα» ή τα «νεφρά»; Ένα έργο με χιούμορ, ειρωνεία, σάτιρα και πολύ, μα πάρα πολύ συγκίνηση.

ΗΜΕΡΕΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΩΝ:
Τετάρτη, Κυριακή: 19.15
Πέμπτη, Παρασκευή, Σάββατο: 21.00
Για περισσότερα πατήστε ΕΔΩ
«Η ΦΑΡΜΑ ΤΩΝ ΖΩΩΝ», του Τζωρτζ Όργουελ
Σκηνοθεσία: Νίκος Αρμάος
Νεανική Σκηνή -ΜΟΝΗ ΛΑΖΑΡΙΣΤΩΝ
ΣΚΗΝΗ ΣΩΚΡΑΤΗΣ ΚΑΡΑΝΤΙΝΟΣ
Διάρκεια παραστάσεως: έως 29/3/2015
Η πολυδιαβασμένη και αξεπέραστη πολιτική αλληγορία του Τζωρτζ Όργουελ «Η Φάρμα των Ζώων», θα παρουσιαστεί από το τη Νεανική Σκηνή του ΚΘΒΕ, στη Μονή Λαζαριστών, σε σκηνοθεσία του Νίκου Αρμάου.
Η μεταφορά στη σκηνή του διάσημου μυθιστορήματος του οραματιστή Τζωρτζ Όργουελ «Η Φάρμα των Ζώων», αποτελεί για όλους μας μικρούς και μεγάλους θεατές μιαν ευκαιρία να γνωρίσουμε ένα εξαιρετικό λογοτεχνικό κείμενο που δεν στοχεύει μόνον στην ψυχαγωγία αλλά με τα μηνύματά του που αποδεικνύονται διαχρονικά, σχεδόν προφητικά μας βοηθάει να κατανοήσουμε καλύτερα τη σκοτεινή εποχή που ζούμε. Γιατί το ευφυές αυτό παραμύθι που επηρέασε ουσιαστικά τη σκέψη του σύγχρονου δυτικού πολιτισμού είναι σήμερα πιο επίκαιρο από ποτέ.
Παραστάσεις:
Τρίτη - Παρασκευή: 10.30 (για σχολεία)
Για περισσότερα πατήστε ΕΔΩ
«Ο ΓΥΡΟΣ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ ΣΕ 80 ΗΜΕΡΕΣ», του Ιουλίου Βερν -Β΄ΜΕΡΟΣ
Σύλληψη ιδέας-Θεατρική διασκευή: Στέλιος Χατζηαδαμίδης
Σκηνοθεσία: Τατιάνα Μύρκου
ΠΑΙΔΙΚΗ ΣΚΗΝΗ, ΒΑΣΙΛΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ
Διάρκεια παραστάσεων: 18/2/15 έως 29/03/15
Το δεύτερο και τελευταίο μέρος τις κλασικής ιστορίας του Ιουλίου Βερν “Ο γύρος του κόσμου σε 80 ημέρες”, ένα λαμπερό υπερθέαμα, παρουσιάζεται από την Παιδική Σκηνή του ΚΘΒΕ, στο Βασιλικό Θέατρο.
O εκκεντρικός και μυστηριώδης Άγγλος Φιλέας Φογκ έχει υπολογίσει με μαθηματική ακρίβεια ότι μπορεί να γυρίσει τον κόσμο σε 80 ημέρες. Γι’ αυτήν του την πεποίθηση βάζει ένα στοίχημα τιμής. Το ταξίδι του στον κόσμο είναι γεμάτο περιπέτειες. Έχει, όμως, πάντα συντροφιά τον πιστό του υπηρέτη Πασπαρτού.
Πρόκειται για τη συνέχεια της θεατρικής διασκευής του πιο γνωστού και δημοφιλέστερου έργου του Ιουλίου Βερν, από τον Στέλιο Χατζηαδαμίδη, που σκηνοθετεί η Τατιάνα Μύρκου. Μια περιπέτεια ενάντια στο χρόνο μέσα από διαφορετικούς τόπους και πολιτισμούς με στόχο τη γνώση και την αποδοχή της διαφορετικότητας και της πολυπολιτισμικότητας, μια παράσταση γεμάτη από πολλά απρόοπτα και εκπλήξεις που κρύβει το ταξίδι του Φιλέα Φογκ.
Παιδική Σκηνή ΚΘΒΕ-Βασιλικό Θέατρο
ΗΜΕΡΕΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΩΝ:
Τρίτη - Παρασκευή: 10.30 (για σχολεία)
Κυριακή 11:00 (για το κοινό)
Για περισσότερα πατήστε ΕΔΩ
ΚΛΙΜΑΚΙΟ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ-ΘΡΑΚΗΣ: «ΜΕ ΔΥΝΑΜΗ ΑΠΟ ΤΗΝ ΚΗΦΙΣΙΑ»
ΠΕΡΙΟΔΕΙΑ ΜΑΡΤΙΟΥ
Με το έργο των Δημήτρη Κεχαΐδη-Ελένης Χαβιαρά «Με δύναμη από την Κηφισιά», σε σκηνοθεσία Γιάννη Ρήγα, συνεχίζεται η Περιοδεία από το Κλιμάκιο Μακεδονίας-Θράκης του ΚΘΒΕ.

Στόχος της περιοδείας του Κλιμακίου είναι η παρουσίαση σημαντικών θεατρικών παραστάσεων σε περιοχές όπου η δυνατότητα πρόσβασης των πολιτών στο θέατρο είναι δύσκολη.
Η περιοδεία του Κλιμακίου του ΚΘΒΕ 2014-2015 τελεί υπό την αιγίδα του Yφυπουργείου Μακεδονίας – Θράκης.
Πρόγραμμα Μαρτίου
21/3, 21.00 / Κιλκίς, Συνεδριακό Κέντρο Δ. Κιλκίς
22/3, 21.00 / Γιαννιτσά, Πνευματικό Κέντρο Γιαννιτσών
27/3, 21.00 / Άργος Ορεστικό, Πολιτιστικό Κέντρο Άργους Ορεστικού
28/3, 21.00 / Κοζάνη, Αίθουσα Τέχνης Κοζάνη
Για περισσότερα πατήστε ΕΔΩ

Παρουσίαση "Η αδύνατη επανάσταση. Η κοινωνική δυναμική του εμφυλίου πολέμου"

Οι εκδόσεις Αλεξάνδρεια και το βιβλιοπωλείο ΠΛΕΙΑΔΕΣ σάς προσκαλούν στην παρουσίαση του  βιβλίου τού Πολυμέρη Βόγλη,
 «Η αδύνατη Επανάσταση. Η κοινωνική δυναμική του εμφυλίου πολέμου»
την Δευτέρα 23 Μαρτίου 2015, στις 7:30 μ.μ.
Θα μιλήσουν οι:
Σπύρος Κακουριώτης, δημοσιογράφος
Τάσος Σακελλαρόπουλος, ιστορικός
και ο συγγραφέας

Βιβλιοπωλείο Πλειάδες: Σπ. Μερκούρη 62, Αθήνα, τ. 210 7249604,
(Μετρό Ευαγγελισμός)

Η πιο σύγχρονη, συνθετική και καινοτόμα προσέγγιση
στο μεγάλο ταμπού της νεοελληνικής ιστορίας
Ο εμφύλιος πόλεμος με τους δεκάδες χιλιάδες νεκρούς στα πεδία των μαχών, τις εκτελέσεις πολιτικών κρατουμένων, τους εκατοντάδες χιλιάδες εσωτερικούς πρόσφυγες αποτέλεσε μια κατεξοχήν τραυματική εμπειρία, που διαίρεσε βαθιά την ελληνική κοινωνία, για δεκαετίες, σε νικητές και ηττημένους. Αυτή η διαίρεση επηρέασε την επιστημονική και τη δημόσια συζήτηση, οι οποίες περιστράφηκαν γύρω από το ερώτημα «ποιος φταίει», επιδιώκοντας να αποδώσουν την ευθύνη για την πρόκληση του εμφυλίου στον έναν από τους δύο αντιπάλους.
Το βιβλίο θέτει ένα διαφορετικό ερώτημα: τι ήταν ο ελληνικός εμφύλιος; Ο πόλεμος αυτός δεν ήταν προειλημμένη απόφαση κάποιας από τις δύο πλευρές αλλά αποτέλεσμα μιας σύνθετης διαδικασίας. Ξεκινώντας από την εκρηκτική κατάσταση που είχε δημιουργηθεί στην Ελλάδα μετά την Κατοχή, ο συγγραφέας εξετάζει τον τρόπο με τον οποίο η πολιτική πόλωση, μέσα από τη βία και τις διώξεις, μετατράπηκε σταδιακά σε στρατιωτική σύγκρουση. Διερευνά επίσης την αλληλεπίδραση ανάμεσα στην κοινωνία και τους πολιτικούς πρωταγωνιστές, όπως αυτή διαμορφώθηκε από τα νέα δεδομένα που δημιούργησε η σύγκρουση. Τόσο η κυβέρνηση όσο και οι αντάρτες επιδίωξαν να κινητοποιήσουν την κοινωνία στο πλευρό τους και να εξουδετερώσουν τα κοινωνικά ερείσματα του αντιπάλου, ενώ ανάμεσα στις πόλεις και την ύπαιθρο αναπτύχθηκε διαφορετική δυναμική αναφορικά με τον τρόπο και το βαθμό εμπλοκής τους στον πόλεμο.
Το βιβλίο αποτελεί έτσι μια πρωτότυπη συνθετική προσέγγιση του εμφυλίου πολέμου. Εστιάζοντας στον Δημοκρατικό Στρατό Ελλάδας, υποστηρίζει ότι  ο ελληνικός εμφύλιος ήταν μια επανάσταση, έστω κι αν, έτσι όπως εξελίχθηκε, δεν θα μπορούσε να αποβεί νικηφόρα – έστω δηλαδή κι αν, με αυτή την έννοια, ήταν μια αδύνατη επανάσταση.
«Ο ελληνικός εμφύλιος πόλεμος είχε βαρύτατες συνέπειες για την ελληνική κοινωνία. Περισσότεροι από 40.000 άνδρες και γυναίκες έχασαν τη ζωή τους στα πεδία των μαχών, περίπου 70.000 μαχητές του ΔΣΕ, διωκόμενοι και παιδιά, κατέφυγαν στις σοσιαλιστικές χώρες κι έγιναν πολιτικοί πρόσφυγες, τουλάχιστον 3.500 πολιτικοί κρατούμενοι εκτελέστηκαν και δεκάδες χιλιάδες άλλοι φυλακίστηκαν ή εξορίστηκαν, σχεδόν 700.000 άτομα έγιναν εσωτερικοί πρόσφυγες στην κορύφωση του πολέμου. Το τραύμα που προκάλεσε ο Εμφύλιος ήταν πολύ βαθύ και διαίρεσε την ελληνική κοινωνία για τις επόμενες γενιές, καθώς οι διακρίσεις και οι διώξεις σε βάρος των ηττημένων συνεχίστηκαν και μετά τη λήξη του πολέμου. Ο ίδιος ο εμφύλιος πόλεμος έγινε θέμα ταμπού και διαστρεβλώθηκε – για αρκετές δεκαετίες η επίσημη ονομασία του ήταν «συμμοριτοπόλεμος». Μόλις το 1989, σαράντα χρόνια μετά τη λήξη του, το ελληνικό κράτος αναγνώρισε επίσημα ότι υπήρξε εμφύλιος πόλεμος και ότι αυτοί που πολέμησαν κατά της κυβέρνησης δεν ήταν κάποιοι «συμμορίτες», αλλά ο Δημοκρατικός Στρατός Ελλάδας. Από την άλλη πλευρά, η Αριστερά αποσιώπησε την επαναστατική διάσταση του εμφυλίου πολέμου. Η ήττα και οι οδυνηρές συνέπειές της για χιλιάδες ανθρώπους την οδήγησαν στην απώθηση της ιδέας της επανάστασης. Μετά τον Εμφύλιο προσανατολίστηκε σταθερά στην πολιτική νομιμότητα και τον κοινοβουλευτισμό και θέλησε να «ξεχάσει» το επαναστατικό παρελθόν, το οποίο λειτουργούσε απονομιμοποιητικά για την ενσωμάτωσή της στο πολιτικό σύστημα στο παρόν και δεν συνιστούσε προοπτική για το μέλλον. Υποβάθμισε την επαναστατική διάσταση της εαμικής Αντίστασης, προκειμένου να τονίσει τον αγώνα για εθνική απελευθέρωση, ενώ για τον Εμφύλιο επέλεξε να αναδείξει τη μνήμη των θυμάτων της κρατικής βίας και των διώξεων παρά τον αγώνα των μαχητών του ΔΣΕ. Μέχρι σχετικά πρόσφατα, ο μνημονικός τόπος του Εμφυλίου για την Αριστερά δεν ήταν ο Γράμμος, αλλά η Μακρόνησος. . .
Το τραύμα του Εμφυλίου που διαιρούσε επί δεκαετίες την ελληνική κοινωνία, δεν την διαιρεί πλέον. Οι περισσότεροι από τους ανθρώπους που συμμετείχαν σ’ αυτόν δεν ζουν πια, ενώ τα διακυβεύματα, οι συγκυρίες, τα υποκείμενα, η κοινωνία, κοντολογίς έχουν αλλάξει. Ο Εμφύλιος από τραυματικό παρελθόν έχει γίνει ιστορία και άρα το ζητούμενο δεν μπορεί να είναι η καταδίκη ή η δικαίωση των πρωταγωνιστών. Αντί να συζητάμε ποιος φταίει θα πρέπει να διερωτηθούμε τι ήταν ο εμφύλιος πόλεμος, ώστε να μπορέσουμε να συσχετίσουμε τα αίτια με την εξέλιξη που είχε και να διαμορφώσουμε τους όρους για την κατανόησή του.»
Ο Πολυμέρης Βόγλης γεννήθηκε στην Αθήνα το 1964. Σπούδασε στο Πανεπιστήμιο Αθηνών και το Ευρωπαϊκό Πανεπιστημιακό Ινστιτούτο. Είναι αναπληρωτής καθηγητής στο τμήμα Ιστορίας, Αρχαιολογίας και Κοινωνικής Ανθρωπολογίας του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας. Έχει εκδώσει τις μελέτες Η εμπειρία της φυλακής και της εξορίας. Οι πολιτικοί κρατούμενοι στον εμφύλιο πόλεμο (2004) και Η ελληνική κοινωνία στην Κατοχή, 1941-1944 (2010), και έχει συνεπιμεληθεί τους συλλογικούς τόμους Ο πειρασμός της αυτοκρατορίας. Δοκίμια για την αμερικανική κυριαρχία (2006) και Η εποχή των ρήξεων. Η ελληνική κοινωνία στη δεκαετία του 1940 (2012).

ΓΕΝΝΗΘΗΚΑ-ΝΙΚΟΣ ΞΥΛΟΥΡΗΣ