Κινηματογραφικό αφιέρωμα για τα Ανθρώπινα Δικαιώματα
Το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, στο πλαίσιο της ετήσιας δραστηριότητάς του και σε συνεργασία με το Ελληνικό Τμήμα της Διεθνούς Αμνηστίας στη Θεσσαλονίκη, παρουσιάζει το κινηματογραφικό αφιέρωμα για τα Ανθρώπινα Δικαιώματα, από τις 8 έως τις 16 Οκτωβρίου 2011 στο Μουσείο Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης (Λιμάνι, Αποθήκη Α΄, τηλ. 2310-508.398). ...
Προβολές
Ολύμπιον Μεσάνυχτα στο Παρίσι (Ισπανία / ΗΠΑ, 2011)
Σκηνοθεσία - σενάριο: Woody Allen. Έγχρωμο, 94΄.
*****
ΠΑΥΛΟΣ ΖΑΝΝΑΣ
Drive (ΗΠΑ, 2011)
Σκηνοθεσία: Nicolas Winding Refn. Έγχρωμο, 100΄.
...Προσεχώς
Καναρίνι μου γλυκό (Ισραήλ - Γαλλία - Ελλάδα, 2011)
Σκηνοθεσία: Ρόι Σερ, Έγχρωμο, 89΄.
52ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης 4-13 Νοεμβρίου 2011
Ματιές στα Βαλκάνια
Οι κινηματογραφιστές που εκπροσωπούν τη βαλκανική χερσόνησο χτίζουν χρόνο με το χρόνο ένα συμπαγές, δυναμικό κινηματογραφικό σύνολο με ετερόκλητα στοιχεία, αλλά και εκλεκτικές συγγένειες.
Σ’ αυτό το κινηματογραφικό αλφαβητάρι, κάθε λέξη που προστίθεται αφήνει το αποτύπωμά της. Το τμήμα Ματιές στα Βαλκάνια, το οποίο επιμελείται ο Δημήτρης Κερκινός, προτείνει και φέτος δημιουργούς με ταυτότητα βαλκανική και γλώσσα διεθνή, που αρθρώνουν έναν κινηματογραφικό λόγο, θεματικά και υφολογικά τολμηρό.
Κυρίαρχη θέση στο φετινό πρόγραμμα έχει το αφιέρωμα στον Ερντέν Κιράλ / Erden Kiral, απ’ τους σημαντικότερους τούρκους σκηνοθέτες, με έργο που παραμένει άγνωστο στην Ελλάδα, ο οποίος θα παραβρεθεί στο φεστιβάλ για να παρουσιάσει τις ταινίες του.
Αφιέρωμα Ερντέν Κιράλ
Μαθητής του Γιλμάζ Γκιουνέι, ο Ερντέν Κιράλ γεννήθηκε το 1942, σπούδασε κεραμική στην Σχολή Καλών Τεχνών της Κωνσταντινούπολης και πολύ γρήγορα βρήκε τον δρόμο του στον χώρο του κινηματογράφου το 1978, υπογράφοντας το ντεμπούτο του μεγάλου μήκους The Canal (η αληθινή ιστορία της πάλης ενός δημόσιου λειτουργού κόντρα σε γαιοκτήμονες) μέσα σε κλίμα έντονης πολιτικής αναταραχής.
Έκτοτε, ξεκινά μια πορεία δημιουργική και δύσκολη, στη διάρκεια της οποίας ο Κιράλ εξελίχθηκε σε έναν απ’ τους σπουδαιότερους δημιουργούς της γενιάς του ’70 και ’80, που ανέπτυξαν μια κοινωνικoρεαλιστική παράδοση στον τούρκικο κινηματογράφο.
Όπως το The Canal, έτσι και η δεύτερη ταινία του, On Fertile Lands (1980) που μεταφέρει στην οθόνη το ομότιτλο βιβλίο του Ορχάν Κεμάλ, φέρει έντονες επιρροές από το σινεμά του μέντορά του Γκιουνέι.
Με θέμα το οδοιπορικό τριών εργατών προς μια καλύτερη ζωή, το φιλμ αποτέλεσε αιχμηρό σχόλιο πάνω στην κοινωνική ανισότητα, με αποτέλεσμα να απαγορευτεί από το στρατιωτικό νόμο της δεκαετίας του ’80 και να κλαπούν οι τελευταίες κόπιες, κρατώντας την ταινία εξαφανισμένη επί 28 χρόνια. Η κοινωνική αδικία, η εσωτερική μετανάστευση και η ταξική ανισότητα, παραμένουν αγαπημένες θεματικές του Κιράλ.
Στο βραβευμένο με Αργυρή Άρκτο A Season in Hakkari (1983), επίσης βασισμένο σε μυθιστόρημα (του Φερίτ Εντγκού), ο δημιουργός ακολουθεί τον ήρωά του και περιγράφει το πολιτισμικό σοκ ενός νεαρού διανοούμενου που εξορίζεται σε ένα απομονωμένο χωριό στη θέση του δασκάλου για ένα χειμώνα. Το εχθρικό περιβάλλον, η εξορία και η απομόνωση προστίθενται στα θέματα του Κιράλ, μετά την αυτοεξορία του ίδιου στη Γερμανία όταν απαγορεύτηκε το έργο του.
Η επόμενη πολυβραβευμένη ταινία του, The Mirror (1984, μια γερμανοτουρκική συμπαραγωγή, μεταφορά του βιβλίου The White Ox του Οσμάν Σαχίν), ένα μεταφυσικό ερωτικό παραμύθι στο στιλ του λατινοαμερικάνικου μαγικού ρεαλισμού, παραβολή για τον κόσμο αντιφάσεων που συνθέτουν η απόλυτη φτώχεια και ο συσσωρευμένος πλούτος.
Όχημά του, παραμένει η λογοτεχνία (και το αυτοβιογραφικό μυθιστόρημα του Σεβάτ Σακίρ, The Fishermen of Helicarnassus) και στο φιλόδοξο The Blue Exile (1993), με πρωταγωνίστρια τη Χάνα Σιγκούλα.
Εδώ, ο Κιράλ ακολουθεί το πολύμηνο ταξίδι του ήρωά του - ενός συγγραφέα που τολμά να γράψει για λιποτάκτες του Α΄ Παγκοσμίου Πολέμου που καταδικάζονται σε θάνατο χωρίς δίκη - από την Κωνσταντινούπολη στην εξορία και παράλληλα την προσπάθειά του να αντιμετωπίσει το σκοτεινό του παρελθόν.
Τολμηρός auteur, ο Ερντέν Κιράλ δε διστάζει να θίξει θέματα ταμπού, είτε πρόκειται για πολιτική, είτε για ερωτική έκφραση.
Ανήκει στους ελάχιστους τούρκους δημιουργούς που ενέταξαν τον αισθησιασμό στο έργο τους, όπως για παράδειγμα στο The Hunter (1998), ταινία βασισμένη σ’ έναν τοπικό θρύλο με θέμα τον παράνομο έρωτα μιας νεόνυμφης κι ενός κυνηγού, αλλά και στο Conscience (2008), που ανιχνεύει τις δυναμικές σ’ ένα ερωτικό τρίγωνο.
Ταμπού με την ευρύτερη έννοια σπάει και στο On the Way (2005), καθώς μέσα από ένα αληθινό περιστατικό (ένα ταξίδι που πραγματοποίησε ο Κιράλ με τον μέντορά του), παρουσιάζει τη σύγκρουση μαθητή και δασκάλου, του ιδίου και του Γκιουνέι, που ξεσπά όταν ο πρώτος νοιώθει την ανάγκη να λύσει τα δεσμά προκειμένου να αναπτυχθεί ως καλλιτέχνης. Στην 52η διοργάνωση θα προβληθεί και το Golden Horn (2010), η πιο πρόσφατη ταινία και πρώτο ντοκιμαντέρ του Ερντέν Κιράλ, ένα τολμηρό, διόλου τουριστικό, πορτραίτο της Κωνσταντινούπολης, στο οποίο προβάλλονται έντονα η πολυθρησκευτική διάσταση και τα πολυπολιτισμικά στοιχεία της πόλης μέσα από την αφήγηση ενός Έλληνα της Πόλης που επιστρέφει μετά από χρόνια στον τόπο που μεγάλωσε.
Κάντε κλικ εδώ για περισσότερες πληροφορίες για το Βαλκανικό Πανόραμα
52ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης 4-13 Νοεμβρίου 2011
Ελληνικές ταινίες 2011 - ελληνικές συμπαραγωγές
Το 52ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης με χαρά ανακοινώνει τις ελληνικές ταινίες που θα συμμετάσχουν στη φετινή διοργάνωση. Περισσότερες από 20 ταινίες θα πάρουν μέρος στις επιμέρους ενότητες του 52ου Φεστιβάλ (Διεθνές Διαγωνιστικό, Ελληνικές Ταινίες 2011, Ελληνικές Συμπαραγωγές, Ειδικές Προβολές, Αγορά), ανάμεσά τους και δώδεκα φιλμ που θα πραγματοποιήσουν πρεμιέρα στη Θεσσαλονίκη.
Σας παρουσιάζουμε αναλυτικά, τις ταινίες ανά τμήμα στο οποίο φιλοξενούνται:
• Τα βραβεία του Διεθνούς Διαγωνιστικού θα διεκδικήσουν φέτος οι ταινίες
J.A.C.E. του Μενέλαου Καραμαγγιώλη και Παράδεισος του Παναγιώτη Φαφούτη.
• Ειδικές προβολές θα πραγματοποιήσουν στη Θεσσαλονίκη, η νέα ταινία του Κωνσταντίνου Γιάνναρη, Man at Sea, η οποία ολοκληρώνει το πλήρες αφιέρωμα του φεστιβάλ στο δημιουργό, αλλά και η πρόσφατα βραβευμένη στο Φεστιβάλ του Σαν Σεμπαστιάν, ταινία του Φίλιππου Τσίτου, Άδικος Κόσμος.
• Πρεμιέρα θα πραγματοποιήσουν στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, οι ταινίες Magic Hour του Κώστα Καπάκα, Η πόλη των παιδιών του Γιώργου Γκικαπέππα, Σωτηρία του Ιάσονα Τζαβέλλα, Σούπερ Δημήτριος του Γιώργου Παπαιωάννου και F.L.S. του Θάνου Τσαβλή.
• Τρεις ελληνικές συμπαραγωγές, θα κάνουν επίσης πρεμιέρα στη Θεσσαλονίκη: Η Αφροδίτη στην αυλή του Τηλέμαχου Αλεξίου (Ελλάδα – Γερμανία), Το κορίτσι με τα μεγάλα μάτια του Αλέξη Τσάφα (Ελλάδα, Πράσινο Ακρωτήρι) και Loveless Zoritsa των Χριστίνας Χατζηχαραλάμπους και Ράντοσλαβ Πάβκοβιτς (Ελλάδα, Σερβία, Κύπρος, Πολωνία)
• Στην Αγορά του 52ου Φεστιβάλ, θα προβληθούν σε market screenings για επαγγελματίες και δημοσιογράφους, οι ταινίες: 3ος Κόσμος του Βασίλη Μπλιούμη, Πανταχόθεν Ελεύθεροι του Σπύρου Βρεττού, Ο άνθρωπος που δε μιλούσε του Βαγγέλη Ρικούδη, Βίοι Αγίων του Γιάννη Σολδάτου, Οι δαιμονισμένοι του Γιώργου Μπακόλα, Περί έρωτος λόγοι – Συμπόσιο του Πλάτωνα του Δημήτρη Μακρή, Σαπίλα, ξεφτίλα και τεκίλα του Νίκου Ζερβού, Athens through the mobile eye του Άγγελου Θεοδωρόπουλου και Breakdown reward του Ηλία Γεωργόπουλου.
• Φέτος, για πρώτη φορά το φεστιβάλ αποφάσισε να εντάξει στα market screenings για επαγγελματίες και δημοσιογράφους, ταινίες που έχουν ήδη πραγματοποιήσει πρώτη δημόσια προβολή, δίνοντας στους δημιουργούς τους την ευκαιρία να βρεθούν στη Θεσσαλονίκη, να προωθήσουν το έργο τους και να αξιοποιήσουν όλα τα εργαλεία και τις δυνατότητες των αναπτυξιακών δράσεων της Αγοράς.
Ανάμεσα στις ταινίες αυτές συγκαταλέγονται οι: Wasted Youth των Αργύρη Παπαδημητρόπουλου και Γιάν Βόγκελ, Αμνηστία του Μπουγιάρ Αλιμάνι, Fish & Chips του Ηλία Δημητρίου, 4ever του Γιώργου Πυρπασόπουλου, Τρεις μέρες ευτυχίας του Δημήτρη Αθανίτη, Κόκκινος Ουρανός της Λάγιας Γιούργου, DOS του Στάθη Αθανασίου, Κωλόπαιδα του Στέλιου Καμίτση, Αννίβας προ των Πυλών της Ελισάβετ Χρονοπούλου, Δεμένη Κόκκινη Κλωστή του Κώστα Χαραλάμπους κ.α.
Η λίστα των ταινιών που θα συμμετάσχουν στα market screenings δεν έχει ολοκληρωθεί ακόμη.
Η πλήρης λίστα θα ανακοινωθεί στη συνέντευξη Τύπου.